PROGRAM ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 W PELPLINIE
W LATACH 2004 – 2009
Zgodnie z Rozporządzeniem MENiS z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecić prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz
PROGRAM ROZWOJU SZKOŁY OPRACOWAŁ ZESPÓŁ W SKŁADZIE:
-
mgr Maria Czapiewska – dyrektor szkoły
-
Grażyna Zgoda – wicedyrektor szkoły
-
Renata Górska – kierownik świetlicy
-
mgr Gabriela Świtała – pedagog szkolny
-
mgr Barbara Nabakowska – przedstawiciel Rady Pedagogicznej
-
mgr inż. Alina Strójwąs – przedstawiciel Rady Pedagogicznej
-
Hanna Kubik – przedstawiciel administracji szkoły
PROGRAM ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 W PELPLINIE ZOSTAŁ ZATWIERDZONY PRZEZ RADĘ PEDAGOGICZNĄ PODCZAS POSIEDZENIA W DNIU 30.08.2004 R.
I. STAN OBECNY Zespół Szkół nr 2 w Pelplinie.
W skład zespołu wchodzą: Szkoła Podstawowa nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Pelplinie i Gimnazjum nr 2 w Pelplinie Wielkość powierzchni użytkowej: 2397 m2 Szkoła posiada świetlicę szkolną wraz z zapleczem kuchennym, salę gimnastyczną o wymiarach 17 x 10, małą salę gimnastyczną do gimnastyki korekcyjnej, pomieszczenia biurowe, gabinety dyrektora i zastępcy, pokój nauczycielski, gabinet pielęgniarki, bibliotekę szkolną, warsztat szkolny, sklepik uczniowski, magazyny pomocy naukowych i dziesięć różnych pomieszczeń zaplecza, boisko szkolne asfaltowe. Ponadto szkoła posiada: 17 sal lekcyjnych, pracownię komputerową, 2 małe sale do zajęć grupowych Przystosowania dla uczniów niepełnosprawnych: podjazd do szkoły, toalety na parterze szkoły. Szkoła jest jednostką budżetową.
STAN OBECNY - ANALIZA METODĄ SWOT
Analiza przygotowana na podstawie „Raportu mierzenia jakości pracy Szkoły Podstawowej nr 2 w Pelplinie” opracowanego w 2001 r. oraz na podstawie sprawozdania z realizacji Planu Rozwoju Szkoły w roku szkolnym 2003/2004. Metoda określa najważniejsze zalety (plusy), wady (minusy) szkoły oraz jej realne szansę rozwoju i czekające zagrożenia.
PLUSY:
-
prawidłowe kierowanie pracą szkoły
-
sprawiedliwy system oceniania
-
przyjazna atmosfera w szkole
-
szkoła lubiana przez uczniów, rodziców i nauczycieli
-
wysoki stopień akceptacji klasy i dobre więzy koleżeńskie wśród uczniów
-
pracownia komputerowa
-
dobra wykształcona kadra pedagogiczna, ciągle doskonaląca swoje kwalifikacje
-
estetyczna i czysta szkoła
-
nowa wykładzina na korytarzach, klatce schodowej, licznych salach lekcyjnych
-
nowe meble w niektórych klasach
-
dobre relacje interpersonalne między pracownikami
MINUSY:
-
brak pracowni językowej
-
zmianowość
-
niszczejący, nie remontowany dach szkoły
-
wymagające koniecznej renowacji boisko szkolne
-
wymagający wymiany nawierzchni wybieg szkoły
-
liczne niewłaściwe zachowania uczniów
SZANSE:
-
ciągłe podnoszenie kwalifikacji przez nauczycieli (doskonalenie i stopnie awansu zawodowego)
-
poprawa statusu finansowego nauczycieli - planowany remont dachu szkoły - wyposażenie drugiej sali komputerowej - estetyzacja klas poprzez malowanie, wymianę podłóg i okien
ZAGROŻENIA:
II. PROGRAM ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 W PELPLINIE W LATACH 2004 – 2009
- MISJA SZKOŁY: „Szkoła jest miejscem, gdzie zdobywamy nie tylko wiedzę, ale kształtujemy osobowości” wg A. de Saint- Exupery
- nasza kadra jest wykwalifikowana
- tworzymy dobry obraz szkoły
- angażujemy rodziców w życie szkoły
- WIZJA SZKOŁY:
- uczeń osiąga bardzo dobre wyniki egzaminów zewnętrznych
- uczeń otrzymuje szeroką pomoc dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą
- jest bardzo dobra współpraca z rodzicami i instytucjami wspomagającymi § absolwent jest dobrze przygotowany do następnego etapu nauki (optymalny dla każdego ucznia)
- CELE OGÓLNE: § rozwój wszechstronny ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym § umożliwienie uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych w dalszym kształceniu i życiu § umożliwienie absolwentom dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia § przygotowanie do życia w społeczeństwie, rodzinie, szkole, środowisku § wpajanie miłości do Ojczyzny § poznanie historii, tradycji, kultury i języka, szczególnie swojej „Małej Ojczyzny” – Kociewia
- 4. CELE SZCZEGÓŁOWE: § uczeń uzyskuje wysokie wyniki w nauce oraz na egzaminach końcowych § nauczyciele dostosowują wymagania optymalne dla każdego ucznia § szkoła umożliwia wszechstronny rozwój zainteresowań uczniów § uczeń otrzymuje szeroką pomoc ze strony nauczycieli (dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą) § szkoła bardzo dobrze współpracuje z rodzicami w celu osiągnięcia najlepszych wyników dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych § wszelkie działania szkoły ukierunkowane są na jak najlepsze przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie, rodzinie, szkole, środowisku § poprzez stałą współpracę ze środowiskiem, uczeń poznaje tradycje, kulturę i język swojej „Małej Ojczyzny” - Kociewia
Lp. |
Zadania |
Standard |
Spodziewane efekty |
Termin |
1. |
Opracowanie rocznego programu rozwoju szkoły. |
I.1. Zarządzanie strategiczne. |
Zadania szkoły poddane są bieżącej i końcowej ocenie. Nauczyciele, uczniowie i rodzice znają cele szkoły oraz sposoby ich realizacji. |
2004/2005 2005/2006 2006/2007 2007/2008 2008/2009 |
2. |
Zwiększenie udziału rodziców w życiu szkoły. |
I.1. Zarządzanie strategiczne. IV.2. Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły. |
Zwiększenie frekwencji rodziców na zebraniach i imprezach szkolnych. Podniesienie stopnia zadowolenia ze szkoły. |
2004/2009 |
3. |
Opracowanie wewnątrzszkolnego systemu mierzenia jakości pracy szkoły. |
I.2. Wewnątrzszkolny system zapewnienia jakości. |
Wyniki wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły są zbieżne z wynikami zewnętrznego mierzenia. |
2004/2009 |
4. |
Promocja szkoły w celu utrzymania dobrego wizerunku w środowisku i upowszechnianie osiągnięć. |
I.3. Promocja. Szkoła będzie aktywnie uczestniczyć w życiu środowiska. Poprawi się obraz szkoły. |
Stanie się bliższa mieszkańcom miasta i wsi. Będzie miała wpływ na kształtowanie postaw ekologicznych w środowisku. Pozyska sojuszników wspierających jej działalność. |
2004/2009 |
5. |
Dążenie nauczycieli do zapewnienia wysokiego poziomu pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. |
II.1. Nauczyciele. |
Wysoko wykwalifikowana kadra nauczycieli, która odpowiada potrzebom szkoły. |
2004/2009 |
6. |
Doskonalenie nauczycieli i wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w swojej pracy. |
II.2. Rozwój zawodowy nauczycieli Wzrost poziomu umiejętności nauczycieli. |
Nauczyciele zdobędą kolejne etapy rozwoju zawodowego. |
2004/2009 |
7. |
Poprawa bazy szkoły. |
II.3. Warunki działalności szkoły. |
Poprawi się stan techniczny budynku. Poprawi się wyposażenie sal lekcyjnych w pomoce naukowe. Utrzymana zostanie estetyka szkoły. |
2004/2009 |
8. |
Podniesienie bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole. |
II.4. Zdrowie, higiena i bezpieczeństwo pracy. |
Podniesie się stan zdrowia, bezpieczeństwa i higieny pracy szkoły. |
2004/2009 |
9. |
Poprawa obiegu informacji szkoły. |
II.5. Kierowanie szkołą, obieg informacji. |
Powstaną procedury obiegu informacji w szkole. Systemy komunikowania się zapewnią zarządzanie zgodne z oczekiwaniami uczniów, rodziców i pracowników. |
2004/2009 |
10. |
Dobór programów nauczania do możliwości, potrzeb i aspiracji uczniów. |
III.1. Programy nauczania. |
Programy nauczania są dostosowane do możliwości, potrzeb i aspiracji uczniów z uwzględnieniem specyficznych potrzeb edukacyjnych. |
2004/2009 |
11. |
Zapewnienie każdemu uczniowi szansy rozwoju w procesie kształcenia. |
III.2. Organizacja procesu kształcenia. |
Zwiększy się wykorzystanie pracowni informatycznej podczas lekcji różnych przedmiotów. |
2004/2009 |
12. |
Uatrakcyjnienie metod nauczania. |
III.3. Przebieg procesu kształcenia. |
Upowszechnią się aktywizujące metody nauczania. Kontynuowanie metody projektu. |
2004/2009 |
13. |
Poprawienie wyników sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych. |
III.4. Efekty kształcenia. |
Wyniki egzaminów będą zbliżone do średniej wojewódzkiej. Zmniejszy się rozrzut między wynikami uczniów w szkole. Poprawią się wyniki uczniów w szkole. |
2004/2009 |
14. |
Wdrożenie systemu nauczania i przestrzegania praw człowieka w szkole. |
IV.1. Równość szans. |
Podwyższy się poziom wiedzy nauczycieli i uczniów o prawach człowieka. Poprawi się stan zadowolenia uczniów z przestrzegania praw dziecka w szkole. Uczniowie zostaną wdrożeni do pracy na rzecz środowiska. |
2004/2009 |
15. |
Zapobieganie patologiom, uzależnieniom i przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole. |
IV. 2. Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły. |
Zmniejszy się liczba przypadków agresji i przemocy. Podniesie się poczucie bezpieczeństwa wśród dzieci i rodziców. Podniesie się poziom wiedzy nauczycieli i uczniów o uzależnieniach. |
2004/2009 |
16. |
Podejmowanie skutecznych i systematycznych działań opiekuńczych, wychowawczych i profilaktycznych. |
IV.3. Praca opiekuńcza szkoły. IV.4. Efekty pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej szkoły. |
Zmniejszy się liczba rodzin potrzebujących pomocy. Zwiększy się świadomość samowystarczalności i zaspokojenia własnych potrzeb przez rodziny. |
2004/2009 |
|